בימים סוערים אלו, נדרשים מחדשי לכסיקון השנאה העברי להגביר את הקצב. לכסיקון השנאה נאלץ לזנוח את הסמולנים, לדהור ולחלוף על פני האנרכיסטים, עתה כשהנצו הטרוריסטים, מאסכולת קיסריה.
חשש עולה שכינויים שחלף עוקצם, יעלו אבק שכחה, על כן בטרם, נעלה אנו בקצרה את זכרם.
1.גם הם באנרכיסטים, על אנרכיסטים יהודים שומרי מסורת
על האנרכיסטים היהודים ועל עמדתם הפוליטית פילוסופית כתבו יודעי דבר שדווקא הגדולים בתורת ישראל, המאמינים באלוהי ישראל ללא סייג, הם האנרכיסטים הגדולים שקמו לעם ישראל, הם אלה שאינם מקבלים על עצמם עולה של סמכות ארצית אלא רק את עולו של הקדוש ברוך הוא.
בספר שיצא לאחרונה בהוצאת אוניברסיטת מנצ'סטר "אין אדונים מלבד האלוהים" סוקר המחבר חיים רוטמן "מניין" גדולי תורה, שומרי מצוות אורתודוכסיים וחסידיים ואת תוצרי מחשבתם בסבך העולם המודרני, את זיקתם לרעיונות האנרכיסטיים ועיצוב מחשבתם- אמונתם בהתאם .
ביניהם שפעלו בארץ ישראל וכאלה שדחו את הקץ ולא עלו לארץ. בין היתר הוא סוקר ודן במחשבתם של אהרון שמואל תמרת, יעקב מאיר זלקינד, שטיינברג, יהודה ליב דון-יחיא, אברהם יהודה חן, הרב אשלג ונוספים..
מסכת מורכבת של התנגשות בין ערכי צדק תנכ"י יהודי עם הלכה מנוונת. קונפליקט בין מסורת יהודית דתית קפואה וערכי מוסר אוניברסליים, אנרכיזם, פציפיזם וציונות. חוסר האונים של הסמכות הרבנית השמרנית אל מול אנטי-סמכותיות הנבואית המצפונית.
תולדות הפעילים האנרכיסטים היהודים, שומרי המצוות והחילונים כאחד, פרוסה על פני רחבי אירופה וארצות הברית, בתקופה הסוערת של שלהי המאה התשע עשרה והמאה העשרים.
תרומתם של האנרכיסטים היהודים לעיצוב החברות בהן אנו חיים, מאבקם לזכויות הפרט אל מול שלטון דורסני, מוצנעת.
השקפתנו עליהם ועל פועלם, מהולה בדעות קדומות, בדחייה, הסתייגות ומורא מהמשמעות והפרקטיקה האנרכיסטית לגווניה.
.כשהליכוד היה חרות.2
כן היו ימים כאלה, כשתנועת החרות, נאבקה במפא"י, במנגנון המפלגתי הסוציאליסטי הנהנתני, שהסתאב. סיסמתם הייתה אז "חרות לשלמות הארץ, לקיבוץ גלויות, לצדק סוציאלי, לחרות האדם".
במהפך הפוליטי של 1977 הם זכו ליישם את משנתם וכך במשך למעלה מארבעים שנה הנחילו למדינה את ערכיהם.
פרק זה הסתיים עתה לאחר גסיסה ממושכת של הערכים של תנועת החרות. ההסתאבות ואובדן הדרך גדעו את שלטון הליכוד שהתיימר להיות יורש תנועת החרות.
עתה, הורישה מפלגת הליכוד את השלטון במדינת ישראל לזרמים קיצוניים, אנטי ציוניים, משיחיים והזויים בפועל. הליכוד קיים אך ורק מאחורי הקלעים, כדי למלט את מנהיגו מאימת הדין ועל כן מסר את מפתחות השלטון לדמויות שצצו מהצללים ואם יצליחו אלו במזימתם ,יובילו את כולנו אלי חידלון.
3 משל הצפרדע והעקרב
כמו הצפרדע התמימה, העבירה הדמוקרטיה הישראלית את העקרב העצל על גבה, האכילה אותו, חתרה עבורו במי הנהר הסוערים, הפרישה לו קצבאות ונתנה לו לנוח על גבה, נתנה לו להתפתח ולהכין את מנת הארס שלו. ואז בלב הנהר עקץ העקרב את הצפרדע.
שנים רבות התירה הדמוקרטיה הצפרדעית לחרדים להתבטל ממעש, להתעלם מדגל ישראל מיום הזיכרון לחללי צה"ל ומיום העצמאות, להימלט מאימת הגיוס לצה"ל, ולקבל את ליטרת הבשר לקיומם. אך כל זה לא הספיק לעקרב שרק הלך והשמין, העלה פימה עלי כסל ונעץ אל עוקצו בדמוקרטיה גבה לכיסו מס מ"הכשר". עכשיו על גוויית הדמוקרטיה, יוכל העקרב לנכס לעצמו את המדינה, להפכה למדינה הלכה, או נכון יותר לומר בישראלית, הלכה המדינה .
העקרב והצפרדע
4. גדול האנרכיסטים היהודיים, אבא גורדין. בנו של הרב הגאון הליטאי יהודה לייב גורדין, ואחיו וולף [זאב] תלמידי חכמים בעצמם , הלכו בצעירותם שבי אחרי התורה האנרכיסטית.
אבא גורדין
הם קראו בלהט את כתבי פרודון וטולסטוי ,קרופוטקין ובקונין כמו צעירים יהודים רבים אחרים ראו בתורה האנרכיסטית את טוהר האידאליזם הראוי ליישום. בתחילה פעלו תחת הרושם העז של הפוגרום בקישינב, ונסחפו אחר הרעיון הציוני ההרצלייני, אך ב1905 הצטרפו לפעולה, למהפכה כנגד השלטון הצארי, הם פעלו בכוח לשחרור אסירים פוליטיים מהכלא. אבא גורדין הצעיר נאסר וישב בכלא. במהפכת 1917 כבר עמד בראש התנועה האנרכיסטית במוסקבה, ועם השתלטות הבולשביקים על זרמי המהפכנים האחרים הבין כי הקומוניזם הטוטליטרי עומד בניגוד לערכי המוסר והחופש האנרכיסטים ועליו למלט את נפשו לפני שיפול בידי הצ'קה כמו כל השותפים שהפכו ליריבים הפוליטיים של הבולשביקים. וכך כתב אבא גורדין האמיץ מנהיג האנרכיסטים במוסקבה , בצוק הימים על השתלטות הבולשביקים על המהפכה הרוסית ועל אחיזת הצבת הקנאית ברוסיה כמו השלטון הצארי המדכא:
"אין אתם מסוגלים לדבר אמת, אתם המכנים את ביטאון מפלגתכם ‘אמת’ “פראַוודאה”. כל מדיניוּתכם מושתתת על שקר, על הבטחות שאין בדעתכם לקיימן, ואפילו אותנו, תנוּעה סמוכה לכם במערכות-הדמים של המהפכה, רימיתם, באורח שפל, בערמת בגידה. המהפכה הסוציאליסטית – הרי היא היתה למונח שנתרוקן מתכנו… ריק יותר אפילו מן המונח חופש על שפתי-הרמייה שלכם… זאת מכנים אתם דיקטטורה של הפרולטריון
…פועלים, פקחו עיניכם וראו הנעשה בשמכם!
…אכן מוגרה הקונטריבוציה, ואולם היא מוסיפה לחיות, וקן בנתה לעצמה בתוככי המהפכה.
גם אלת-המהפכה נטעה בגנה שני עצים – עץ-החרות ועץ-השלטון. ותצווה: מכל עצי הגן אכל תאכלו. ואך מעץ השלטון לא תאכלו כי ביום אכלכם ממנו מות תמותו וגרש תגורשוּ"".
תרגום אברהם שמואל שטיין
האחים גורדין ומפעליהם בחינוך, בכתיבה, במדע ובמוסר יהודי, נמשכו עוד שנים רבות, בארצות הברית לשם נסו, ואחר כך כשעלה אבא גורדין לישראל.
ברשימה קצרה זו אין מקום לפרט את כל פועלם . בן משפחתם, אחיינם, היה דוד רזיאל, "האלוף בן ענת", ממייסדי האצ"ל ומפקדו הרביעי ונציב בית"ר בארץ ישראל. נהרג בעיראק בשליחות צבאית מטעם בריטניה.
הזמנה להרצאה של אבא גורדין על יהדות ואנרכיזם מוסקבה 1918