top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

דיומא - מיומנו החילוני של משוטט בפריז

אוקראינהגייט


הרהרתי בבוץ בו מבוסס הנשיא האמריקאי ,הבוץ האוקראיני . בין שהכניס עצמו לכך במודע כמו נהג ג'יפ המנסה לאמוד את יכולת התעבורה של בן טיפוחיו על ארבע ובין שנדחף לכך על ידי השכנה: רוסיה.

כך או כך ברור כי תפיסתו ההיסטורית-גאוגרפית של הנשיא משתרעת על פני ניו יורק עיר הולדתו ועל מרחבי אחוזתו בפלורידה. שאם לא כן היה נזהר ברותחין ,כלומר ביחסי אמא רוסיה עם סבתא אוקראינה. שהרי מוצא הרוס היא בקייב בטרם הייתה מוסקבה ובטרם בנה פטר הגדול את תפארת סנקט פטרבורג.

אילו היה הנשיא מתנתק אך לרגע מפוקס ניוז וממאמציו לסלק את יריבו בידן מהזירה הפוליטית ובוחן את ההיסטוריה הקרובה של העשור האחרון בלבד של יחסי רוסיה –אוקראינה ,סיפוח חצי האי קרים בחטף או הקמת צינור הובלת הגז הטבעי נורד סטרים 2 ,עוקף אוקראינה מרוסיה עד ברלין, היה אולי נזהר יותר.

הרהרתי בכך בעודי פוסע בבוקר אביבי בבולוואר סבסטופול הפריזאי, שהוא גרסה מצורפתת של רחוב אלנבי התל אביבי. המאורעות הפוליטיים העכשוויים הזכירו לי את מאבקי העבר בחצי האי קרים האוקראיני-הרוסי. כמו שאלות טריטוריאליות אחרות, יהודה ושומרון, הגדה המערבית של עמק היין -אלזס, ,קשמיר או גרינלנד הענקית השייכת לדנמרק הננסית.


פריז על מדרכות אלנבי, צילום אבי


סבסטופול העיר המבוצרת שבחצי האי קרים ,הייתה ה"סטלינגרד" של מלחמת קרים ועל שמה נקרא הבולוואר הפריזאי . שוכנת על גדות חצי האי קרים ועמדה במרכז המלחמה שבין האימפריה העותומנית בסיוע הכוחות המשולבים הפרנקו - אנגלו ב'מלחמת קרים' כנגד רוסיה ב 1853-1856.

אווניו מלקוף האלגנטי ברובע השישה עשר, נקרא על שם מבצר קדומני שהגן על סבסטופול באותה מערכה ונכבש על ידי הצרפתים ב1854 לאחר מצור ממושך ונפילתו הייתה פריצת הדרך לכיבוש העיר.


הכיבוש של מבצר מלקוף בידי חטיבת הרגלים הצרפתית בפיקודו של גנרל מק-מהון ,ידוע גם בשל התשובה שהשיב זה האחרון לעמיתו האנגלי, לאחר הכיבוש של מלקוף : J'y suis, j'y reste 'כאן אני וכאן אני נשאר !' כלומר, "לך חפש לך גבעה משלך וכבוש אותה בכוחך."


את הגנרל מק מהון וניצחונו באי קרים לא שכחה פריז והנציחה אותו [הוא היה לימים גם נשיא] בבולוואר היוצא כמו עוד אחד עשר הרחובות האחרים כקרניים מכיכר הכוכב ה- Etoile ,בה מזדקר שער הניצחון לזכר ניצחונותיו של בן קורסיקה הקטן יובל שנים קודם לניצחונו של מק מהון.


אבניו מק מהון פריז; צילום אבי


ואכן הגנרל האנגלי הלך וחיפש לו גבעה אחרת לכבוש והריץ את בריגדת הפרשים הקלים שבפיקודו והנציח את עצמו כסמל לאיוולת של גנרלים ,כששלח את בריגדת הרוכבים הקלים בהסתערות חסרת סיכוי בה נפגעו רובם בתוך עשרים דקות על ידי הארטילריה הרוסית בקרב בלקלבה.


תיירים אנגלים הפוקדים את פריז מגיעים אל גשר אלמה שעל גדות הסיין הקרוי על שם קרב נוסף במלחמת קרים בו השתתפו האנגלים והצרפתים.


אלא שההתגודדות של התיירים שם בסמוך לגשר אלמה נועדה למטרה אחרת ,לראות את המקום בו התרסקה מכונית המרצדס של הנסיכה האהובה שלהם, דיאנה, שמצאה שם את מותה, במנהרה שמוצאה בסמוך לגשר . בת אנגליה אחרת שקנתה את תהילתה במלחמת קרים היא פלורנס נייטינגייל, ה"אחות עם העששית", היא מונצחת כראוי בלונדון , במולדתה.


אז אם היה הנשיא צהוב הבלורית משוטט קצת ברחובות הערים במקום לרבוץ מול המסך אולי היה נזהר יותר בהתערבות שלו בפוליטיקה האוקראינית או הסינית בהונג קונג או בזו של שטחי יהודה ושומרון ,כך הרהרתי בעוד המטרו מעביר אותי על פני הסיין לעבר תחנת אבו קיר.


דצמבר 2019, אבי

0 צפיות0 תגובות
bottom of page