top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

הבו לנו מריאן









מריאן סמל הרפובליקה הצרפתית


למדינת ישראל יש סמל לאום המשרה רצינות וכבוד - מנורת שבעת הקנים. לארצות הברית את "הדוד סם", לאנגלים את ג'ון בול. לרפובליקה של צרפת יש סמל לאום מלבב , דמותה של אישה המגלמת את ערכי הרפובליקה הצרפתית : חופש, שוויון ואחווה. על מקור הדמות הנשית החובשת בד"כ כיסוי ראש פריגי ואוחזת בדגל הטריקולור אין וודאות, אך השימוש בה ואימוצה כסמל הרפובליקה לאחר המהפכה הצרפתית בה סולקה המונרכיה, נמשך מאז ועד היום . מעמדה כסמל הרפובליקה הצרפתית, וכחותם רשמי של הרפובליקה התקבע ב1792 ולאחר מכן עם כינון הרפובליקה השלישית לאחר סילוקו של המונרך האחרון , נפוליאון השלישי 1871.












מריאן על גבי כרזה וציור מהמאה התשע עשרה


ומכיוון שאנו נמצאים בעיצומה של מהפכה חברתית, חוקתית, משטרית, יש לקפוץ על העגלה ולהחליט גם על המרת סמל מנורת הקנים בדמות נשית משלנו, אולי נקרא לה שקמה או גלי או אולי אסתר, סמל לאום חדש שייקבע כמובן בהסכמה רחבה כמו כל שינוי עמוק הנעשה בזמנינו על ידי כנסת אחראית ונשיא אבהי.

בכול מקרה אם תרצו להגיש הצעת חוק לתיקון ושינוי סמלי הלאום, כמנהג הזמן הזה, נמקו את הרצון לשינוי בכך שכיום במדינת ישראל השסועה יש רק שלוש דמויות המתעלות מעל לכנסת ישראל לממשלה ולאקדמיה ועשויות להציל את החופש, השוויון [לא בטוח שהאחווה תשרוד] . והן שלושתן ראויות כי תונצחנה עוד עכשיו : פרופסור שקמה ברסלר. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, המגינות על המדינה מפני נציגיה הנבחרים בכנסת ישראל וממשלתה.












74 צפיות0 תגובות
bottom of page