top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

הבלש ואורות הבמה : מלכודת העכברים

עודכן: 5 ביוני


 סיפורי בלש רבים, שבמרכזם פתרון עלילת רצח ,עובדו לבמה וזכו להצלחה רבה, חלקם הפכו ל"מחזות פולחן " שאינם  יורדים מהקרשים במשך עשרות שנים. 

עיבוד תיאטרלי לסרטו הידוע של אלפרד היצ'קוק משנת 1935 " 39 המדרגות" עובד לקומדיה בלשית לארבעה שחקנים והועלה באנגליה ובניו יורק בהצלחה לפני כעשר שנים. בניו יורק הוכרז העיבוד הזה למחזה, כהצלחה הגדולה של  העשור, לאחר שהועלה על בימות ברודווי מאות פעמים. הסיפור מ1915 שעובד תחילה לסרט ב 1935 ,הוא אודות אזרח קנדי הנמצא בלונדון האפרורית  של שנות השלושים במאה שעברה. הוא מסתבך בפרשה מרתקת של נכלים וריגול בינלאומי במקריות .למרכזה של פרשיית ריגול בינלאומית נוסף רומן מתבקש בין הגיבור לאישה יפהפייה . הקנדי הופך מנרדף שלא באשמתו לרודף על מנת להוכיח את חפותו, ומנסה לעלות על עקבותיהם של הסוכנים שדקרו אישה בדירתו. ה"רעים" רודפים אחריו ובתוך כך עליו להימלט גם מפני המשטרה החושדת כי הוא הרוצח. המרדף מתנהל לאורכה ולרוחבה של סקוטלנד אליה הוא מגיע ברכבת, בניסיון לחמוק מרודפיו. הוא שב ללונדון ומצליח לסכל את תכוניותיהם השפלות של הסוכנים הזרים. המחזה הועלה גם בישראל על הבמה על ידי תיאטרון הבימה בכיכובם של מוני מושונוב וקושניר.

 

 

נראה שהמחזה הבלשי הידוע מכולם שהפך ל"מחזה הפולחן" הוא העיבוד לסיפור קצר של אגתה כריסטי "מלכודת העכברים".

 

מלכודת העכברים לונדון :מקור ויקיפדיה צילם Kjetil Bjørnsrud -

St martins Theatre, London

 

מלכודת העכברים התחיל כתסכית רדיו, בימים שהרדיו היה המדיום הדומיננטי בעידן הטרום טלוויזיוני. ולאחר מכן הופיע כסיפור קצר, שהועלה לראשונה על הבמה בלונדון בשנת 1952 ומאז הועלה כ-26,000 פעמים, ללא הפסקה. זהו שיא עולמי שאף הצגה אינה מתחרה בו. אבל גם סיפורים וספרים  נוספים עובדו למחזות. "הרצח על הנילוס" אף הוא מאת אגתה כריסטי, או "הפשע המושלם" המועלה בניו יורק מאז שנות השמונים זכו לתהילה .מחזה זה הינו  המחזה שהועלה יותר מכול מחזה אחר על בימות ברודווי: כשמונת אלפים פעמים. מחזה זה נכתב מלכתחילה כמחזה בלשי על ידי ווארן מאנצי, כלומר אין כאן עיבוד של יצירה ספרותית או קולנועית.

1.    

הפשע המושלם - כרזת המחזה ניו יורק

 

ההצלחה הגדולה של מחזות הבלש היא כלל עולמית ומחזות אלו מושכים קהל רב, ומועלים ברחבי העולם בתרגום לשפת המקום..

בניו יורק קיים הcriminal theatre- ,קבוצת תיאטרון שמטרתה המוצהרת היא  העלאת מחזות בלש בלבד .

בברלין קיים תיאטרון שהרפרטואר שלו מוקדש ומבוסס אך ורק על מחזות בלשKriminal l" teater" ,רובם ככולם מחזות שזכו להצלחה בעולם והעלאתם חסרת חידוש אמנם אך מהווה מקור משיכה לדוברי גרמנית ולאלה שטרם ראו את המחזות הידועים על הבמה בשפה הגרמנית.

 

 

תאטרון הקרימי ברלין צילם אבי

 

מחזות של אגאתה כריסטי "הרצח על הנילוס" "מלכודת העכברים" הם חלק קבוע מהרפרטואר  השמרני של המחזות החוזרים ועולים על במה זו  מידי שנה. הרפרטואר כולל גם את "שם הוורד" עיבוד לבמה של תעלומת הרצח במנזר, על פי ספרו הידוע של אומברטו אקו, ואת "שניים עשר המושבעים" של רג'נאלד רוז.שני מחזות אלו עלו קודם  על מסכי הקולנוע  והיו הצלחות קופתיות. התיאטרון עצמו מצוי בחלק המזרחי של העיר, בשדרות קרל מרכס, במבנה נאה המאכסן מסעדה ואולם תיאטרון קטן .

באחד הקייצים האחרונים, שמנו נפשנו בכפינו ורכשנו כרטיסים למחזה המוכר לנו היטב "מלכודת העכברים" בגרסתו הגרמנית, אך ורק מתוך ניסיון לחוות את המחזה בשפה שאיננו שולטים בה.

אחד ממחזות הבלש המצליחים שמקור עלילתם גרמני דווקא, הוא  "ראש משוגע" [בעברית]  

Paul Pörtnerעלילתו מתרחשת במספרה, ששמה "ראש משוגע". כתב את המחזה פול פרטנר 

עלילת המחזה עוסקת בפתרו רצח של פסנתרנית הנרצחת בדירה מעל מספרה , ומאותו רגע הופכים באי המספרה לחשודים בכוח. הבלש החוקר את הרצח  משתף את הקהל בחקירתו .

עלילת המחזה  מתרחשת בניו יורק. הגרסה הראשונית שקדמה למחזה נכתבה כאמור על ידי המחזאי הגרמני פול פרטנר ב1964 כתרגיל על אמת ובדיה ובשיתופו הפעיל של הקהל. האינטראקציה בין השחקנים לקהל היוותה פריצת דרך מהפורמט הרגיל בו קיימת הפרדה ברורה בין השחקנים, הטקסט, והקהל. חידוש זה זכה להצלחה רבה. הגרסה האנגלית של ברוס ג'ורדן הועלתה לראשונה  בניו יורק ב-1978. מאז היא מוצגת שם ברציפות.

לפני מספר חודשים כתבתי על תרגום לעברית של הספר "מגרה מניח  מלכודת" של ג'ורג' סימנון וכן על עיבודים של ספר זה לקולנוע ולטלוויזיה. השנה מועלה שוב עיבוד לספר, כמיני סידרת טלוויזיה ,בכיכובו המפתיע של רוולד אטקינס ,"מר בינס" רב התהילה.

פורסם לראשונה ב-2016

bottom of page