top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

למגר את החושך

יש לגנות בכל לשון אמירות גזעניות בישראל 2023



גברת שלא הכרתי הגיחה מן החושך והציעה לכולנו לחזור לחשכה ששררה בעולם לפני אלפי שנים, להלכות עתיקות שאבד עליהן הכלח ומלכתחילה הן פרשנות מוטעית של המקרא. לרופאי ישראל המליצה הגברת לשכוח את חובתם לרפא כל בן אנוש, בכל עת, לוותר על חובתם כבני אדם, ולא לקיים את המצווה והזכות ההומניטרית החשובות מכול – להציל חיי אדם.


למצווה חשובה זו כבר התייחס גדול רופאי ישראל, הרמב"ם, שעליו גם נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה". הרמב"ם אמר כי הריפוי אינו רק רשות אלא גם חובה ומצווה שעל הרופא לקיים. הסוגיה התלמודית האם בקשת עזרה מרופא ולא מידי שמיים, יש בה פגיעה באמונה ביושב מעל העננים, והיא אינה מתייחסת לרופא אלא למצפונו ולאמונתו של החולה. על פי הרמב"ם, חז"ל דימו הצלתו של אדם להשבת אבדה. וכשם שחייב כל אדם מישראל לטרוח ולהחזיר אבדה המזדמנת לידו, כך חייב הרופא להחזיר אבדת גופו של אדם (בבלי, סנהדרין עג, ע"א).


רופאי ישראל לדורותיהם למדו את אומנות הרפואה בין הגויים וריפאו יהודים וגויים כאחד. רופא יהודי יודע שפיקוח נפש דוחה שבת, ודוחה גזענות והומופוביה מהסוג המגיע כיום מגבעות השומרון.

אך לאחרונה צוין השבוע שבין הולדת המשיח הנוצרי לבין תחילת השנה האזרחית, שבוע נוצרי בתכליתו. מהברית החדשה אפשר ללמוד על הלך הרוח שממנו שאבה האישה מהגבעות את תובנתה, ואצטט משם דווקא להכעיס:


"בָּעֵת הַהִיא עָבַר יֵשׁוּעַ בֵּין הַקָּמָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת…;


וַיַעֲבֹר מִשָּׁם אֶל־בית הַכְּנֶסֶת שֶׁלָּהֶם; וְהִנֵּה־ שם אִישׁ וְיָדוֹ יְבֵשָׁה וַיִּשְׁאָלוּהוּ הֲמֻתָּר לִרְפֹּא בַּשַּׁבָּת לְמַעַן יִמְצְאוּ עָלָיו עֲלִילֹת דְּבָרִים; וַיּאֹמֶר אֲלֵיהֶם הַיֵּשׁ בָּכֶם אָדָם אֲשֶׁר ־ לוֹ כֶּבֶשׂ אֶחָד וְנָפַל בְּבוֹר בַּשַּׁבָּת וְלֹא ־יַחֲזִיק בּוֹ וְיַעֲלֶנּוּ? וּמַה־יָּקָר אָדָם מִן ־הַכֶּבֶשׂ לָכֵן מֻתָּר לַעֲשׂוֹת טוֹבָה בַּשַּׁבָּת; וַיּאֹמֶר אֶל־ הָאִישׁ פְּשֹׁט אֶת ־יָדֶךָ וַיִּפְשֹׁט אֹתָהּ וַתֵּרָפֵא וַתָּשָׁב כְּיָדוֹ הָאַחֶרֶת;


וַיֵּצְאוּ הַפְּרוּשִׁים וַיִּתְיָעֲצוּ עָלָיו לְאַבְּדוֹ וַיֵּדַע יֵשׁוּעַ וַיָּסַר מִשָּׁם וַיֵּלֶךְ אַחֲרָיו הֲמוֹן עַם רָב וַיִּרְפָּאֵם כֻּלָּם" (הבשורה על פי מתי, יב).


עשרים ואחת מאות חלפו מאז, והינה שוב עולה הדעה החשוכה מ"ההנהגה היהודית".

9 צפיות0 תגובות
bottom of page