top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

מונט ונטו, פטררקה, טום סימפסון


בתחילת חודש יולי הקרוב יחזור הריטואל הספורטיבי הנמשך כבר למעלה מ-100 שנה: הטור דה פראנס.

מרוץ האופניים החשוב והמעניין והנצפה ביותר בעולם. אחד משיאיו של הטור שמסלולו משתנה מידי שנה הוא הטיפוס על ההר הנורא מכולם מונט ונטו Mont Ventoux . השנה פטורים הרוכבים מאימת ההר הקרח, סחוף הרוחות שהחום היוקד של קיץ הנוסף למאמץ הטיפוס הקשה, הופך אותו לכור מצרף לרוכבים שחלקם כידוע משתמשים בסמים וממריצים אסורים.


כור מצרף הוא הפרוגטוריום שדנטה מתאר בקומדיה האלוהית שלו שנכתבה במאה ה-14. ממשיכו פטררקה נחשב על ידי הדורות המאוחרים יותר כשייך לדור ה"רנסאנס", התחייה האיטלקית, בשל החזרה לערכים הקלאסיים של תרבות יוון ורומא ובניהם הערכה מחודשת של הטבע, הנוף ויפי העולם. בשנת 1336 [כנראה] טיפס פטררקה ואחיו ,רגלית על הר וונטו, ותאר טיול טבע מרומם זה שבשיאו, על הפסגה, הוא קורא מתוך הוידויים של אוגוסטינוס. אודות למכתב שכתב, המתאר את קשיי הטיפוס בטבע הדומם, תאור הטבע, וההשראה הרוחנית שטיפוס קשה זה השרה עליו, נחשב פטררקה כנושא את תמצית רוח הרנסאנס.

טום סימפסון היה מטובי רוכבי האופניים האנגליים ורצה להיות האנגלי הראשון שיזכה בטור דה פראנס.


כבר בשלביו הראשונים של המרוץ בן שלושת השבועות של יולי 1967, לא היה סימפסון במיטבו, אך התעקש להעפיל לפסגת ההר המתנשא לגובה של למעלה מאלף תשע מאות מטרים. הוא לא שעה לעיצות חבריו, וכנראה ש"חיזק" עצמו בתרופות אסורות ובמהלך הטיפוס ממש לפני הפסגה נפל מאופניו ונפח נשמתו.


אנדרטה לזכרו של סימפסון הר ונטו פרובאנס צרפת


אבי גולדברג -

כתב את הספר הרצח בטור דה פראנס


3 צפיות0 תגובות
bottom of page