top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

מסע עם אתון בסוון

רוברט לואי סטיבנסון

בתרגום אבי גולדברג


הרשימה מיועדת לחובבי הליכה שהצטרפו בשנים האחרונות לאלפי ההולכים בשביל הפטריוטי הארוך, "שביל ישראל".


את צעדת ארבעת הימים, שהייתה אירוע הליכה חצי צבאי, קבוצתית במתכונתה ,והתקיימה בשנותיה הראשונות של המדינה, המירה ברוח הזמן הליכה נינוחה אינדיבידואלית בשביל ישראל.



על ההליכה כפרקטיקה בפני עצמה עמדתי בסדרת רשימות ותן הכתרתי בשם "ללכת ללכת"


את ההליכה כפרקטיקה נפרדת, מודרנית, היטיבו לנסח בעבר, טוב ממני, סופרים שהתנסו בהליכה כדרך חיים. אחד מחלוצי ההליכה המודרנית היה הסופר האוסטרלי איידן דה ברון. הוא היה האדם הראשון שהקיף את יבשת אוסטרליה בהליכה. הוא יצא לדרך בשנת 1921, ללא ליווי וללא סיוע, והלך לאורך של 10,000 מייל (16,000 ק"מ) מסידני לסידני, נגד כיוון השעון. בכל מקום שבו הלך, חתמו אנשים על יומן המסע שלו, עדות על נוכחותו במקומות שבהם עבר. איידן דה ברון היה עיתונאי וכתב מאמרים אודות המסע שלו, אשר הופיעו בעיתונים בכל רחבי אוסטרליה.


1921: איידן זה ברון הולך 16000 ק"מ


השם "איידן דה ברון " אומץ על ידו כדי שיוכל להתחיל חיים חדשים לאחר המסע, כסופר ספרי מתח ומסתורין. ההליכה של איידן דה ברון והתיעוד שלה ,היוו שלב נוסף בתודעה המתפשטת שהחיים המודרניים בכרך , מהווים מלכודת אורבנית לגוף ולנפש שיש להיחלץ ממנה מידי פעם, בין בחופשות כפריות ובין בהליכה בטבע.

השיבה לטבע, לקרקע לאדמה, על אף הקשיים הכרוכים בה שווה במאמץ. דא עקא ,ההליכה של איידן הייתה הליכה של יחיד, לעומת הליכה הקבוצתית המאפיינת כיום את ההולכים בחברותא בשביל ישראל או במסלולי ההליכה שנמשכים היום לאורכה של אמריקה הצפונית או של מסלולי הליכה מקובלים אחרים בעולם.


מסע קצר יותר משמעותית בארכו אך חלוצי אף הוא , ערך הסופר הסקוטי הצעיר רוברט לואי סטיבנסון עוד קודם לכן ,בשנת1878 .סטיבנסון בחר בדרום מערב צרפת ברמה הנקראת מאסיף סנטראל ,או אוברני. היום נכלל המסלול בו צעד סטיבנסון באורך של יותר ממאתיים הקילומטרים, בפארק לאומי סוון [Cevennes,הפארק הגדול ביותר בצרפת. המסלול בו הלך הוכרז כנכס מורשת של אונסקו. סטיבנסון יצא למסעו בעקבות אהבה נכזבת במטרה "לנקות את הראש" והותיר אחריו אבן פינה מודרנית להולכים בטבע.

יומנו הוא "התנ"ך" למטייל הבודד הרוצה לשרוד בטבע. ההלך סטיבנסון הצעיר הצטייד בשק שינה מאולתר וכבד אותו עיצב בעצמו ובציוד מחנאות בסיסי ,אותם העמיס על אתון אותה רכש בתחילת המסלול. הוא רכש אספקה בסיסית הכוללת יין מקומי ויצא לדרך. הוא צעד לבדו במסלול הפראי החוצה גבעות וטרשים בין כפרים קטנים.



הכפרים בהם חלף היו קטנים ושכוחי אל תרתי משמע, ונותרו בהם שרידי ומורשת המאבק של המיעוט הפרוטסטנטי[ההוגנוטים] שנרדף באכזריות בידי בני עמם הצרפתים הקתולים . כנגד השעבוד הקתולי שנתמך על ידי הכתר הצרפתי והכנסייה הקתולית ולווה בהוצאות להורג ועינוים קשים לצורך המרת דת ,גילו הפרוטסטנטים אומץ לב ואף הפעילו כוח התנגדות ותנועת מרד פרטיזנית .


סיפרו המכונן של סטיבנסון "מסע עם אתון בסוון " ,הוא ספר חובה לכל הולך בטבע, הוא יומן שנכתב תוך כדי המסע ומתעד בהומור נפלא את המאבק באתון הסוררת ובתושבי המקום קשי היום ואת מפגשיו עם איכרים ורועים בשדות ובאכסניות דלות אך לפרקים מאירות פנים.


תנועת ההליכה הכירה בשביל סטיבנסון כאחד מעשרת מסלולי "החובה" בעולם וטיילים רבים ,ילקוט על שכמם ,חוצים את המסלול במשך כשבועיים ימים , לנים באכסניות צנועות לאורך המסלול ,שהוא אחד מהאחרונים באירופה בו אין ההלך מתמודד בחציית אספלט גדוש משאיות ,או בפסי רכבת או יישובים גדולים.


מסע עם אתון בסוון: רוברט לואי סטיבנסון


ספרו של סטיבנסון בנוי כיומן מסע מרתק בפני עצמו ובו תיאור מפורט וחכם ומלא חוש הומור על מפגשיו עם בני האזור שבאותה עת היה ממש רחוק מה "קידמה" של פריז . את התלבטויותיו, תהיותיו ותעיותיו במהלך המסע, פגעי מזג האוויר ותאור הנוף ,הצמחייה וההיסטוריה של האזור, כתב באותה חכמת סופרים שהפיקה את "אי המטמון" ואת "ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד"

התרגום העברי


מפת איזור הסוון







צפייה 10 תגובות
bottom of page