top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

מִבְרָק אמס - איך לגרור יריב למלחמה

תרגם והקדים אבי גולדברג


"המברק מאמס" ידוע בהיסטוריה המודרנית כעוקץ של ביסמרק, ואני מצרף את נוסחו מתורגם לעברית.


בקיץ 1870 הייתה פרוסיה בשיא כוחה. ארבע שנים קודם לכן הכריעה את יריבתה על ההגמוניה הגרמנית, אוסטריה, ובמרכז ברלין הוקמה אנדרטה הנמצאת שם עד היום לרגל הניצחון. פרוסיה מיהרה והקימה קונפדרציה של עשרים ושתיים נסיכויות תחת שליטתה המלאה שהשתרעה מערבה מברלין עד לגדות הריין.


דגל האיחוד הצפון גרמני


אנדרטת הניצחון: ברלין


ההתחזקות של פרוסיה גרמה לדאגה רבה בקרב הממשל הקיסרי של נפוליאון השלישי, שסיים מעורבות צבאית צרפתית במקסיקו בכישלון צבאי צורב ובבור פיננסי.


Place de Mexico: Paris



ביוני 1870 הוצע הכתר של ספרד לנסיך ליאופולד משושלת הוהנצולרן-זיגמרינגן קרובו של המלך וילהלם הראשון, מלך פרוסיה. ליאופולד קיבל את המועמדות, אך בסופו של דבר חזר בו בשני ביולי מהסכמתו לאחר שממשלת צרפת מחתה נמרצות, מתוך חשש שתהיה מוקפת ממזרח ומדרום בשליטים מבית המלוכה ההונצלרני [פרוסיה] . המלך ווילהלם מפרוסיה הודיע כי לא יוצע מועמד אחר לכתר הספרדי משושלת ההונצלרן. נדמה היה כי המשבר הבינלאומי שכך, ודי היה בהצהרתו של המלך כדי להפיס את דעת הקיסר הצרפתי.


באמצע יולי ,שבועות מספר לאחר שוך המשבר, נפש המלך הפרוסי וילהלם בבאד אמס ,עיירת מרחצאות קטנה במערבה של גרמניה. מידי בוקר היה מטייל בטיילת ושם נפגש "באקראי" בעת טיול הבוקר שלו בשגריר הצרפתי הרוזן וינסנט בנדטי ,שהגיע לעיירת הנופש הקטנה על פי הנחיית ממשלת צרפת . מטרת הפגישה הבלתי מתוכננת הייתה להוציא מהמלך הפרוסי התחייבות מוצקה יותר מאשר ההבטחה שנתן שלא יעלה נסיך מבית ההונצלרן על הכס הספרדי.


באד אמס



השגריר דרש את התחייבותו של המלך וילהלם שהצגת מועמדות של נסיך ההונצלרן לכס המלוכה הספרדי לעולם לא תחודש. וילהלם דחה את הבקשה בנימוס, ומברק שדיווח על תוכן השיחה הקצרה הזו ,נשלח לאוטו פון ביסמרק ראש הממשלה הפרוסית בברלין על ידי היינריך אברקן חבר במשלחת הדיפלומטית של הקונפדרציה הצפון גרמנית בפריז.


הדיווח המפויס של הקיסר הפרוסי על דבר הדרישה האולטימטיבית של ממשלת צרפת, הביכה את ביסמרק, שהתכונן כבר בחשאי למלחמה עם צרפת, ורק חיפש עילה לכך. הוא התייעץ עם שר המלחמה אלברכט פון רון ועם ראש הסגל הפרוסי הלמוט פון מולטקה, אותו שאל ביסמרק: "האם יש סיבה כלשהי לדחות את המלחמה בצרפת?" לשאלה זו השיב פון מולטקה: " לא שידוע לי". מייד לאחר מכן פורסמה הודעה בעיתונות שנוסחה על ידי ביסמרק שהיתה מתגרה ושונה מההודעה המקורית ששלח אליו המלך הפרוסי.

לפני שפרסם ביסמרק את הדיווח לעיתונות על שיחת המלך וילהלם בבאד אמס עם השגריר הצרפתי בנדטי ערך אותו באופן שלבטח יעורר את חמתו של הקיסר הצרפתי נפוליאון השלישי.


ואכן נפוליאון השלישי קיסר צרפת נפל למלכודת. היה ברור כי צרפת המוחלשת לא תוכל לעמוד מול צבאות הפרוסים ושותפיהם ללא הכנה וגיוס מסיבי וחיזוק קווי ההגנה מראש. ב-19 ביולי הכריזה צרפת מלחמה, ללא כל צורך אלא מתוך מניעים של חוסר איפוק ו"כבוד" והמלחמה בין צרפת לפרוסיה החלה. ביסמרק הצליח במזימתו לגרום לפרוסים להיראות כקורבן של התוקפנות הצרפתית; חודשים מעטים לאחר מכן בינואר 1871, הכריז ביסמרק על כינון האימפריה הגרמנית החדשה מאולם המראות שבוורסאי צרפת.


להלן מובאים הטקסטים של ההודעה שנשלחה לביסמרק על ידי אברקן השגריר מפריז על פי הדיווח של המלך ובה תוכן השיחה שניהל המלך עם השגריר הצרפתי בבאד אמס, וכן את הנוסח המניפולטיבי של ביסמרק שפורסם ברבים


מברק מהיועץ המלכותי Abeken לקנצלר הגרמני הרוזן ביסמרק אודות חילופי הדברים בבאד אמס, 13 ביולי 1870. :


"הוד מלכותו המלך [וילהלם הפרוסי] כתב לי: "מר בנדטי פגש בי היום על הטיילת כדי לדרוש ממני בעקשנות רבה לאשר באמצעות הטלגרף מיד לפריז שאני אחייב את עצמי, כי לעולם לא אתן את אישורי למועמדים מבית המלוכה ההונצלרן, לכס הספרדי, אם מועמדות כזו שוב תעמוד על הפרק ,סירבתי לתת התחייבות כזו ובפעם האחרונה שהשבתי היה זה בחומרה מסוימת ,הודעתי לו כי אף שליט אינו יכול לקחת על עצמו התחייבות ממין זה ' à tout jamais


כמובן ,שעדכנתי אותו [את בנדטי] שלא קבלתי כל ידיעות עד כה ,ומכיוון שהוא עודכן קודם לכן על דבר הודעתי לפריז ולמדריד [על דבר ההסתלקות של הנסיך מבי ההונצלרן מהסכמתו לקבל את הכתר הספרדי] הוא יכול להסיק בקלות מדוע לממשלה הפרוסית אין כל עניין בנושא."


להלן תרגום הנוסח שהוציא ביסמרק לעיתונות לאחר עריכת במברק של המלך:


"לאחר שהידיעה אודות הוויתור של הנסיך משושלת Hohenzollern [על הכתר הספרדי] הועברה באופן רשמי על ידי הממשלה המלכותית של ספרד לממשלה הקיסרית של צרפת, הציג השגריר הצרפתי להוד מלכותו המלך הפרוסי ב Ems את הדרישה לאשר לממשלתו בפריז באמצעות הטלגרף שהוד מעלתו המלך יתחייב שלעולם לא לשוב ולתת את אישורו למועמדות של נסיך מביתHohenzollerns לכס הספרדי הוד מלכותו המלך סירב לקבל שוב את פני השליח הצרפתי והודיע לו באמצעות שגר שלהוד מעלתו אין עוד מה לומר לשגריר." [התרגום ההדגשות והערות בסוגריים של א.ג.]

3 צפיות0 תגובות
bottom of page