top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

פרדוקס

מה כוונתך כשאתה אומר פרדוקס? מקור המילה ביוונית הוא שילוב בין פרה- שמשמעותו בניגוד, ודוקסה, שהיא הדעה המקובלת, או אמונה, אך לא בהכרח .


לדוגמא: כשאתה אומר ” אי גיוס ציבור שלם על פי חוק שירות ביטחון שהוא חובה לבני ישראל שמלאו להם 18 שנים, אינו הגיוני, לא מוסרי ויש בו הפרת עקרון השוויון בפני החוק " בכך ביטאת פרדוקס.

או כשאתה אומר "כאשר במדינת חוק עושים חוכא ואטלולא ומחוקקים חוקים המכשירים מעשים פסולים, התנהגות ואפליה, הרי בכך פועלים המחוקקים בניגוד לחוק עצמו " בכך נתת דעתך כי זהו פרדוקס.


למראית עין אין הדברים מתיישבים עם השכל הישר ועם אמונתך בסדר דמוקרטי, הם בניגוד לדעתך כאזרח הדוגל בשיווין אזרחי, אך למעשה הם אפשריים.


לא זו אף זו, מעכשיו מנהיגי אותו ציבור המופיע בדוגמאות לפרדוקס לעיל, טוענים כי ישמרו על חיילי צה"ל, זה לא פרדוקס, לכך יש הגדרה בוטה יותר. נציגי ציבור שאינו ציוני, שאינו מוכן שבניו יחבשו קסדה במקום כיפה, מתיימר "להגן על החיילים, על צבא הגנה לישראל!"


הסירו תבלול מעיניכם.

********



מאה חמישים שנה להולדתו של חיים נחמן ביאליק


על אותו הצורך בתקומת העם היהודי מעליבותו ומביזויו על ידי הגוי, מחיים שהיו הפקר לפורעים, שביטא חיים נחמן ביאליק יוצא בית המדרש, נחשב ביאליק למשורר הלאומי. דיינו אם היה מותיר לנו את "בעיר ההריגה" שכתב ב1903 לאחר פוגרום ביהודים שאינם יודעים להגן על עצמם:


"קום לך לך אל עיר ההריגה ובאת אל החצרות ובעיניך תראה ובידך תמשש על –הגדרות ועל העצים ועל האבנים ועל –גבי טיח הכתלים את הדם הקרוש ואת הדם הנקשה של החללים....."


ההיסטוריה של מדינת ישראל, היא היסטוריה של תקומת עם על אדמתו, מאבק אקזיסטנציאליסטי לא משיחי לא מטאפיזי, קיום במדינה חופשית. לא משיח, ולא בת קול משמים תכולים ולא צבאות השם, אלא נער ונערה נתנו בחייהם את המדינה הזו לעם.


אז תשאל האומה שטופת דמע וקסם ואמרה: "מי אתם?", והשניים שוקטים יענו לה: "אנחנו מגש הכסף, שעליו לך ניתנה מדינת היהודים". כך יאמרו ונפלו לרגלה עוטפי צל והשאר יסופר בתולדות ישראל.

הם שהקימו את המקום הזה, בו אפשר עכשיו להתרווח ולהתיז אמרות חצופות, לעוות ולנכס את העבר.


**********


על זיכרון קיבוצי ועל אובדנו

את ההיסטוריה, את זיכרון המעשים, קל לשנות. די אם נסיר אותה מספרי הלימוד מתוכנית הלימודים . כבר היום אין זכר למעשים בספרי הלימוד של מאות אלפי חובשי חדרים, ישיבות, מכללות, השקועים בתלמוד ובמעשיות המשנה. עד שנכדינו יגיעו לבגרות, יהיו זכרם של אלתרמן וביאליק ולוחמי תש"ח ולוחמי סיני ורמת הגולן, ופורצי הדרך לירושלים ,ומקימי חומה ומגדל, ועולי קפריסין, ועולי בבל ותימן ומרוקו לסיפור רק בזיכרונם של אנוסים, במדינה שהיתה לרגע היסטורי.


כול היסטוריה לאומית נטועה בזיכרון האנושי, ומרגע שמחקת אותה או שתלת בה זיכרון שקרי, היסטוריה מומצאת, שללת מהאזרחים את עברם, את כבודם, את כול המעשה הציוני, ובעיקר את זכרם של חללי צה"ל, והמחתרות, שנלחמו, וצייתו לחוק הקיום הראשוני. שרק אחריו, כתב ליאון טרוצקי היהודי "אפשר להתנאות בתורת מוסר של קאנט, ובפציפיזם קְוֶקְרִי צמחוני ".


מחקת את ההיסטוריה ,את האמת על עברך הקיבוצי, מחקת את עתידך כישראלי.

השופטים שקמו לישראל היו לוחמים. שמשון, וגדעון ודבורה הנביאה, לוחמים בעל כורחם, שנשלחו להגן, על החיים עצמם. ישראל קדומים אלו וישראל שלנו היום, נדחקים לקרן זווית בזיכרון העם . יושבי אוהלי תורה, שלא שרתו יום אחד בהגנת המדינה, שנוכחותם בממשלת ישראל מיותרת כמו התקציב ההזוי של שני מיליארד שקלים "לחיזוק זהותנו היהודית." נוחלים את מקומנו בזיכרון ההיסטורי ושותלים במקום השופטים משיח מברוקלין ובמקום בן גוריון וז'בוטינסקי את גדולי התורה מבני ברק, את מלחמות הכתר הביזנטיות שהם מנהלים בחצרותיהם.



*********

זהות יהודית

מאחורי מרכז מסחרי "כלניות" באשדוד מתחבא מוזיאון קטנטן, במועדון לגיל השלישי, אתר הנצחה ללוחמים היהודים בברית המועצות במלחמת העולם השניה. מיליון וחצי יהודים לחמו נגד הנאצים. זכרם הוא חלק מהזהות שלנו ,גם אם הם לא ראו בית כנסת מימיהם ולא חבשו כיפה. את זהותם תמיד ידעו. הגוי שבתוכו חיו דאג לעולם להזכיר להם זאת.



אנדרטה לזכר שני אחים גיבורי ברית המועצות שפיקדו על

אוגדה וחטיבת שריון ו שהגיעה עד ברלין 1945 : אשדוד



בפאתי הפארק הגדול בברלין, פרידריכסהיין ליד גדר בית חולים, קיים אתר קטן להנצחת הנופלים במאבק בעריצות הפרוסית. קבורים בו נוצרים ויהודים בכפיפה אחת, באחוות לוחמים שלאחר מותם לא נפרדו.

מצבה, זיכרון לגבורתם של אלה שנלחמו ונפלו על הבריקדות בפרידריכשטראסה במרץ 1848, התקוממות "אביב העמים" שסחפה את אירופה.


אלמלא הנציחו את זכרם באתר הקטן, כמעט נידח, היה זכרם של היהודים כהן ולנסקי שלחמו ונפלו ב 18 וב 19 למרץ 1848 נמחה.





וגם זו זהותנו היהודית


כתב וצילם אבי גולדברג


14 בינואר 2023


https://www.youtube.com/watch?v=J8ODU6wwEl8 בעיר ההריגה מקריא יקיר בן משה

8 צפיות0 תגובות
bottom of page