top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

קיו : " סיפור אודות העל טבעי"

קיו : " סיפור אודות העל טבעי"

 

סטפן ליקוק מתוך קובץ סיפורי האיגיון

תרגם אבי גולדברג 

 

אינני יכול  לצפות כי מי מקוראי יאמין לסיפור אותו אני עומד לגולל .במבט לאחור אפילו אני עצמי מתקשה האמין בכך. אלא שהסיפור הוא כה יוצא דופן ויטיל אלומת אור על יחסינו כלפי הישויות שאינן מעָלְמָא הָדֵין ,עד שחובתי היא לא להסתיר דבר מהציבור .

   יצאתי לביקור במשכנו  של חברי אנרלי ,היה זה ב- 31 לאוקטובר .אני זוכר את התאריך בדייקנות מפני שהיה זה יום תשלום המשכורות וקבלתי לידי שישה סוברנים ועשרה שילינגים .אני זוכר את הסך הנ"ל בדיוק, מכיוון שטמנתי אותו בכיסי, וזכורני היטב לאיזה כיס מכיוון שלא הייתה לי פרוטה לפורטה  באף אחד מכיסי. זכרוני אינו בוגד בי באשר לפרטים הללו. 

אנרלי ואנוכי ישובים היינו ,מעשנים דוממים. לפתע הוא שואל "אתה מאמין בעל טבעי?"  דבריו היכו בי כברק ,באשר באותו רגע היו מחשבותיי נתונות למשהו אחר לגמרי. העובדה שהוא מתחיל לפתע לדבר אודות העל טבעי בעת שמחשבותיי נתונות למשהו אחר לחלוטין היה צירוף מקרים חד פעמי. נעצתי בו מבטי  "מה שאני רוצה לומר " המשיך אנרלי ,האם אתה מאמין בקשר עם המתים?". "כן"  ,עם רוחות רפאים, אם אתה מעדיף מילה זו, או דמויות העולות באוב?" או בפשטות תופעות  של  כוחות על טבעיים?"

הבטתי באנלי במבט חודר יותר מאי פעם . חשתי שהוא עומד לגלות את ליבו  על התרחשויות ואירועים אותם לא מצא לנכון לספר לי במהלך החודשיים שלושה של היכרותנו. ביני לביני תמהתי על כך שעד כה לא הסקתי מכך שהשיבה שזרקה בשערו של אנרלי כבר בגיל חמישים וחמש היא תוצאה של מסכת ייסורים שמן הסתם הייתה מנת חלקו.

אנרלי פצח בדברים "אמש פגשתי את קיו"

"אלוהים אדירים" פלטתי ,לא היה לי  שמץ של מושג מי הוא המכונה "קיו", אלא שהגילוי של אנלי היכה בי ,עצם פגישתו בקיו העבירה חלחלה בגווי  . דבר כזה לא אירע לי במהלך חיי השלווים והתנהלותי המדודה והשקטה .

כן ,המשיך אנרלי " ראיתי את קיו כאילו הוא עומד כאן לפני ממש. אבל מוטב שאספר לך על יחסי הקודמים עם קיו ,כך תוכל להבין אולי טוב יותר את מערכת היחסים כפי שהיא כיום"

אנרלי התיישב על כיסא מולי  מנגד לאח ,העלה אש במקטרתו והמשיך "כשהכרתי לראשונה את קיו הוא התגורר לא הרחק  מעיר קטנה בדרום אנגליה ,אותה אכנה " איקס "  והיה מאורס לנערה יפה ותרבותית, אותה אכנה "מ" .

אנרלי אך החל בסיפורו ואני נדרכתי לשמע הדברים .הבנתי כי לא מדובר באירועים סתמיים אותם הוא עומד לגולל בפני. מיד חשדתי כי קיו ו מ אינם שמותיהם  האמיתיים של מכריו בישי המזל ,אלא היו באמת שתי אותיות שנבחרו באקראי מהאלף-בית במטרה  להסתיר את זהותם של חבריו. עוד הייתי חוכך בדעתי בדבר התבונה  שבבחירת האותיות ,ואנרלי המשיך "לראשונה כשהתיידדנו היה לקיו כלב ,שלצורך העניין אכנה אותו "ז" ,שליווה אותו בטיוליו היומיים באיקס ומחוצה לה.

"באיקס ומחוצה לה?"  הבעתי תדהמתי .

חושי נדרכו עתה לחלוטין .את העניין ש ז ליווה את קיו אל מחוץ לגבולות איקס ,יכולתי אולי להבין אבל את העובדה שמלכתחילה הוא ליווה אותו בדרכו ,הייתה מעבר לתפיסתי.

"טוב" המשיך אנרלי ,קיו והעלמה מ' היו אמורים להינשא .הכל כבר היה מוכן לכך. החתונה אמורה הייתה להתקיים ביום האחרון של השנה. בדיוק שישה חודשים וארבעה ימים לפני התאריך המיועד [אני זוכר את התאריך בשל צירוף מקרים] קיו הגיע אלי בערב מדוכא לחלוטין. הוא חווה באותו ערב תחושה מוקדמת של מותו .באותו ערב ,כאשר הסב  בחברתה של העלמה מ' על מרפסת ביתה ,הוא ראה בבירור חזיון של הכלב ר' חולף על פני הדרך .

" עצור לרגע " קראתי לעברו האם לא אמרת ששמו של הכלב הוא ז' ?"

אנלי הזעיף במקצת את פניו,  " אכן כן " השיב "ז או למען הדיוק ז' ר' באשר היה רגיל לכנות את הכלב גם  ר' וגם ז', ובכן הוא רואה חזיון או רוח רפאים של הכלב  חולף על פניהם בטבעיות כזו שהעלמה מ' נשבעה שזה היה יכול להיות באותה מידה הכלב עצמו .החיזיון נעצר לרגע מנגד לבית וכשכש בזנבו ואז המשיך בדרכו  ואז לפתע נעלם מעבר לחומת אבן שבפינה ,כאילו מצא מחבוא מעבר לקיר הלבנים. מה שהפך את המראה לכה מסתורי הייתה העובדה שאמה של העלמה מ' ,עיוורת למחצה , ראתה את הכלב רק באופן חלקי ".

אנרלי עצר את שטף דבריו לרגע ואז המשיך. האירוע החד פעמי הזה התפרש אצל קיו, ללא ספק ,באופן נכון, כאות לקיצו הקרב . עשיתי כמיטב יכולתי להסיר מליבו את התחושה הזו , אך היה זה ללא הועל ,הוא לחץ את ידי ופנה לדרכו, בתחושה שהוא לא ישרוד עד לחתונה.

"אלוהים אדירים!" נזעקתי ונשימתי נעתקה "והוא נפטר אותו לילה?"

 

"לא ,הוא לא " השיב אנלי בשקט, "זה החלק שאינו ניתן להסבר בכל ההתרחשות"

"ספר לי על כך" השבתי.

"הוא התרומם במחרת  בבוקר כרגיל, התלבש בקפידה כהרגלו, ללא שהוא מחסיר ולו פריט אחד מלבושו, וצעד כהרגלו למשרדו בשעה הרגילה. הוא סיפר לי לאחר מכן כי הלך למשרד בדרך הרגילה במקום ללכת בדרכים חלופיות"

"עצור רגע " אמרתי " האם משהו בלתי רגיל התרחש באותו יום "

"ציפיתי שתשאל שאלה זו ,ולמיטב הבנתי ,דבר לא התרחש .קיו חזר מעבודתו ,סעד כהרגלו ארוחת ערב ,ועלה על משכבו כשהוא מתלונן על סחרחורת קלה ,אך לא דבר נוסף .אימו החורגת ,שעמה התגורר, אמרה לאחר מכן שיכולה הייתה לשמוע את נשימתו במובחן באותו לילה"

"והוא נפטר אותו לילה?" שאלתי נשימתי נעתקת מהתרגשות

 

"לא ,הוא לא " השיב אנלי "הוא התעורר בבוקר שלמחרת כבכל בוקר למעט התחושה שהסחרחורת הקלה של אמש נעלמה, ושנשימתו חזרה לקצב הרגיל"

אנרלי החריש שוב. ככל שהייתי דרוך לשמוע עוד את יתרת הסיפור המדהים ,לא רציתי להלחיץ אותו בשאלות. העובדה שיחסינו הפכו להיות רשמיים באופיים ,ושזו הייתה ההזדמנות הראשונה בה הוא הזמין אותי למשכנו ,מנעה ממני קרבה יתרה .

ובכן" הוא המשיך ," קיו המשיך להגיע למשרדו בשגרת יומו  ,ולא היה שום דבר בלתי שגרתי בהתנהגותו או בסביבתו שיעידו על הגורל שנגזר עליו .הוא המשיך להתראות עם העלמה מ' ,ועם כל יום שחלף התקרב מועד נישואיהם ,עם כל יום שחלף הלך והתקרב"

"כל יום ויום ?" שאלתי בהשתוממות

"כן" השיב אנרלי "כל יום ,וככל שהמועד התקרב פגשתי אותו בתדירות פחותה יותר. אלא ששבועיים לפני שהאירוע עמד להתרחש ,חלפתי על פניו יום אחד ברחוב .הוא היסס לרגע והסיר את כובעו מראשו חייך והמשיך לדרכו "

"לרגע אחד?" אמרתי  "ברשותך אשאל שאלה בעלת משמעות ,האם הוא חלף על פניך ואז חייך והסיר כובעו, או האם חייך אל תוך כובעו ,הסיר אותו ,ואז חלף על פניך?"

"שאלתך אכן נכונה" השיב אנלי ,"אני חושב שאוכל להשיב בדייקנות, כי הוא חייך תחילה ,אז הפסיק והסיר את כובעו ,ואז השיבו למקומו והמשיך לדרכו"

,בכול אופן" הוא המשיך  " העובדה היא : שביום המיועד הם נישאו "

"לא ייתכן, ביום המיועד ממש נישאו שניהם ?"

"כן " השיב אנרלי. "שניהם באותו זמן .לאחר הנישואין היו למר וגברת קיו"

"מר וגברת קיו" חזרתי בהשתוממות .

"כן " השיב ,"מר וגברת קיו, מכיוון שלאחר הנישואין העלמה מ' לקחה לעצמה את השם קיו והם עזבו את אנגליה והפליגו לאוסטרליה מקום שבו רצו להתיישב"

"עצור רגע " אמרתי "ותן לי להבין האם הייתה זו כוונתם מלכתחילה להתיישב באוסטרליה?"

"כן " השיב אנרלי  "כך על  כל פנים הבנתי. אני עצמי ליוויתי אותם אל האנייה ,לחצתי ידיים עם קיו שעמד בקרבתי."

טוב "אמרתי " ומאז  שהקיויים ,כך אני מניח אפשר לקרוא להם ,הפליגו לאוסטרליה ,האם שמעת מהם ?"

 "זה" השיב אנלי הוא שוב  עניין המאפיין את כל ההתרחשויות המיוחדות הללו . חלפו ארבע שנים מאז הפליגו ולא שמעתי מהם דבר . בתחילה שמעתי ממנו והוא  כתב לי מכתבים מידי חודש .לאחר מכן  קבלתי  מכתב אחד אחת לחודשיים ולאחר מכן שני מכתבים כל שישה חודשים ,ולאחר מכן מכתב אחד מידי שני עשר חדשים. ומאז המכתב האחרון ועד אמש לא שמעתי דבר מהם מזה שנה וחצי. "

עכשיו הייתי  דרוך ,ממש על קצות אצבעותיי בציפייה להמשך .

"אמש" אמר אנרלי בהשקט  "הופיע קיו בחדר זה ,או מוטב רוח רפאים שלו. נראה היה שהוא נתון במצוקה גדולה, הוא החווה מספר תנועות שלא ירדתי לפשרן ,והוציא והכניס את כיסי מכנסיו מספר פעמים . הייתי מרותק כל כך שלא שאלתי אותו  דבר, ניסיתי ללא הצלחה לפרש את תנועותיו .בשלב זה לקחה  הדמות עפרון מהשולחן ,וכתבה את המילים "שני סוברנים ,מחר בערב דחוף"

אנרלי השתתק שוב .ישבתי שקוע בשרעפים . "איך אתה מפרש את המסר שרוח הרפאים של קיו ניסתה להעביר?"

"אני חושב" הוא המשיך "שהרוח ניסתה להעביר מסר על פיו קיו מת, ניסתה להמחיש את זה ,ניסתה בלשון אחרת להמחיש שהוא מרושש וזקוק לשני סוברנים עוד הלילה"

"וכיצד בדעתך " ,שאלתי , ,מופתע מיכולתו של אנרלי לחדור אינסטינקטיבית למסתורי העל טבעי , להעביר לו את הסכום? "

"אני מתכוון ,"  הוא הצהיר, "לבצע ניסוי נועז ,אשר ,אם יצליח ,יביא אותנו לקשר עם עולם הרוחות. תכניתי היא להשאיר כאן על השולחן שני סוברנים ,למשך הלילה .אם הם ייעלמו בבוקר ,אדע שקיו עצמו נאלץ לשוב לעלמא הדין וליטול את המטבעות. הבעיה היחידה כרגע  היא שני הסוברנים, האם יש עליך במקרה שני סוברנים ,אני כרגע מרוקן לגמרי חוץ ממספר מעות ."

כאן עמדה בפני הזדמנות מצוינת, נדירה ,צרוף מקרים שהוסיף חוליה נוספת בשרשרת ההתרחשויות. במקרה היו בכיסי שישה סוברנים ששולמו לי כמשכורתי השבועית.

 

 

 

bottom of page