top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

קיץ בסימן דנמרק

הקיץ נפתח מרוץ הטור דה פראנס בדנמרק, שלושה ימים רכבו המתחרים, חלפו על פני הנופים הכפריים של הארץ הצפונית, עד שעברו שוב לצרפת.


אתמול יצאו רוכבי הטור מהעיר לורד בפירינאים , עיר שבה ניצב פסלה של הבתולה בגומחה ודמעתה ממשיכה להינגר מעיני האבן. מאז התגלותה של הבתולה הקדושה לברנדט החלה עלייה לרגל של מאמינים אל מקום ההתגלות, בתקווה שאף הם יזכו לחסד הזה. מאז דווח ב־1874 על נכים שנרפאו בדרך פלא במהלך שהותם בעיירה, הלך וגבר זרם מחפשי המזור המבקרים בעיר.


כארבעה מיליוני מאמינים קתולים, אנשי אמונה עזה בבתולה הקדושה שלקו במומים בגופם מגיעים מידי שנה לחוצות העיר כדי לזכות בחסדה ובמזור לנגעיהם.


יומיים לפני שהגיעו ברכיבתם ללורד, העיר בה רחמים ואמונה קתולית ניגרים על כל מרצפת, חלפו הרוכבים על פני ארץ הקתרים שלמרגלות ההרים, באזור העיר קרקסון ואלבי , בו התגוררה קהילה גדולה של נוצרים קתרים, שדגלו באורח חיים הטהור של הנוצרים הראשונים. במסע צלב אכזרי הוכחדה הקהילה הקתרית בהוראת האפיפיור. טבח יום ברתולומיי הקדוש של הקתולים הצרפתים בנוצרים הוגנוטים [רפורמים], במאה השש עשרה ושיתןף פעולה נלוז עם הנאצים להשמדה הקהילה היהודית בצרפת בזמן מלחמת העולם השנייה הם שלושה אירועים שלא יימחקו לעולם מההיסטוריה הרברבנית של צרפת .


טבח הוגנוטים בפריז


כמו בסיפור הלקוח מתוך סיפורי הנס קריסטיאן אנדרסן הסופר הדני, מוביל את הבכורה בטור לקראת סיומו ביום א' בשאנז אליזה בפריז , רוכב דני צנוע ,עובד במפעל דגים בעיירה קטנה בצפון מערב דנמרק. אתמול התקיים קטע ההרים האחרון בטור השנה , הטמפרטורה בהרים מגיעה ל37 מעלות צלסיוס, אך הרוכבים הצעירים מדוושים כמי שכפאם שד.


רוכב דני שקט וצנוע הפתיע אתמול במחווה ספורטיבית נדירה הלקוח מאגדות אנדרסן בן עמו, כשהמתין ליריבו הקשוח על התואר הנכסף, שהתהפך לתעלה בצד הדרך, עד שיעלה על אופניו וחזר למרוץ. הוא ויתר על יתרון זמן שהיה יכול לרכוש והמתין, וכשיריבו החבול הגיע שוב עדיו, לחצו השניים ידיים. מרגע זה היה ברור למיליוני הצופים, כי הדני השקט ראוי בהחלט להיות המלך של רוכבי האופניים ולשמש דוגמא לספורטאים מקצוענים שאפתנים- קודם כל להיות אדם ואחר כך מתחרה.


יונאס וינגארד ממתין ליריבו העיקש על התואר הגדול לאחר שהתרסק במורד תלול בהרי הפירנאים


הנס קריסטיאן אנדרסן: אגדות מתרחשות כשהלב רחב דיו


אריך קסטנר היה סופר גרמני ידוע. ספרי הילדים שלו קנו לו כמו לקודמו אנדרסן הדני, תהילת עולם. קסטנר הוא זה שכינס חבורת ילדים ברלינאים בסולידריות ספרותית, לבוא לעזרו של אמיל הנער שנפל קורבן לגנב ברכבת מדרזדן לברלין בדרכו לחופשת קיץ אצל סבתו. ספרי הילדים שכתב נמכרו במיליוני עותקים, אמיל והבלשים, אורה הכפולה, שלושים וחמישה במאי ,פצפונת ואנטון ועוד, הפכו במחצית הראשונה של המאה העשרים לבני בית בכל חדר ילדים. השובבות והנאמנות בין הילדים עברה כחוט השני, מרוחה בהומור מרכז אירופאי משובח, בספריו.


גם לבוגרים כתב קסטנר ספרים שההומור שזור בעלילתם. תכונותיהם של גיבוריו הברלינאים אותם הכיר היטב, היוו כר טוב לעלילות שרקם עבורם.


אוסקר קולץ בעל האטליז הברלינאי המשגשג מחליט להפסיק את חייו כפי שנמשכו עשרות שנים ויוצא בקיץ לקופנהאגן, בדנמרק הקטנה והשלווה, שם הוא נתקל בכנופיית פושעים דניים, ומסתבך בעלילת גניבה של יצירת אומנות נדירה, כל זאת בספר המשעשע "המיניאטורה שנעלמה".



"בשלושה גברים בשלג", משתמש אריך קסטנר בנושא הקלאסי של היפוך תפקידים בין עשיר לאביון ,כמו למשל בספרו של מארק טווין "בן המלך והעני" שהתפרסם בשנת 1881. העלילה עוברת מלונדון של המאה השש עשרה של מארק טוויין אל ברלין התעשייתית התוססת שבין שתי מלחמות עולם ולהרים המושלגים של בוואריה, וחושפת את טבעו הצבוע והנבוב של האדם, כפי שבא היטב לידי ביטוי בסיפור "בגדי המלך החדשים" שכתב הדני הנס קריסטיאן אנדרסן. די בלבוש מרופט בכדי לרמוס את כבודו של המיליונר, ואילו בגדי החמודות של משרתו מעלים את הערכת הסובבים אותו למעלה החברתית הגבוהה.

בשל היותו של אריך קסטנר בן לאב יהודי, נגזר על ספריו להישרף באוטו דה פה שארגנו סטודנטים נאצים כבר בשנת 1933, אך הוא נותר בחיים ולא נשלח למחנות ההשמדה.



וכן, נשוב לתחילת הרשימה, קבוצת הרוכבים "ישראל פריימיר טק" ניצחה בשני קטעים בטור דה פראנס השנה. וכפי שהנציח משורר הספורט הישראלי את משמעות הניצחון של דוד הקטן "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה".

8 צפיות0 תגובות
bottom of page