top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

שביתת שוטרי משטרת ישראל ובג"ץ

מעמדו, תפקידו וסמכויותיו של בית המשפט הגבוה לצדק הפך למושא המאבק פוליטי הסוחף ומפלג את העם בישראל. ממשפטנים ועד יושבי קרנות, ממלומדי משפט עד פרחי הסתה טיק טוקית, כולם בוחשים בידענות מופלגת במגרעותיו של סלע שודדי הים המתנשא להרגיז ולהתריס על גבעה רמה בירושלים, וביושביהם, פיראטים בגלימות שחורות שחטפו את העלמה דמוקרטיה.


ההתחלות היו פשוטות יותר, כשהשלטון הצעיר במדינת ישראל בשנת 1949, ראה את עצמו מוסמך לשלול מהאזרחים החדשים של המדינה שאך זה קמה, את הזכות להגן על זכויותיהם, את היכולת לעמוד בפני החלטות ריבוניות כביכול, לא סבירות בעליל מכוח תקנות מיוחדות לשעת חירום, היה זה אותו בית משפט הגבוה לצדק צעיר, שיצא להגנתם מפני דורסנות שלטונית.


הוועדות המיוחדות שהוקמו על ידי הממשלה על מנת לבדוק את תיקי השירות של יהודים שפעלו במסגרת מנגנון המנדט הבריטי בפלשתינה א"י ואת נאמנותם למדינה שבדרך. ואולי את התאמתם האידאולוגית לשלטון מפא"י החדש.


ב7 לאפריל 1949 התפרסמה ידיעה בעיתון דבר על אירוע חריג של התבצרות שוטרים בתל אביב וזה לשונה:



שביתת־ שבת של שוטרים


בניין המשטרה ברחוב יהודה הלוי בתל ־ אביב היה אתמול עד לחזיון בלתי־רגיל של שוטרים המסתגרים בחדריו ושובתים שביתת שבת לאות מחאה על פיטוריהם . בינתיים הוזמנה משלחת מבין השובתים אל שר המשטרה - המשלחת דרשה החזרה מידית לעבודה, בירור כל התיקים והאשמות, מינוי ועדה ניטרלית שתחקור, נודע לנו, כי של המשטרה הסכים למנות בשיתוף עם המפוטרים ועדה שתשתף פעולה..... כן הובטח למשלחת, אפשרות פגישה עם ראש הממשלה בעניינם. אחרי פגישה שניה עם השר עזבו כל השוטרים בשעה 8.15 בערב את בנין המשטרה ללא כל אינצידנטים."


אלא שקצינים ושוטרים שכבר פוטרו על פי המלצת הוועדות ללא פרסום נימוקים להחלטתם ותוך שמירת סודיות הדיון, ולפני שניתנה למפוטרים עצמם זכות להגן על עניינם ,"מכוח חסיון שהוטל על הדיון בעניינם", עתרו לבג"ץ.


הקצינים המפוטרים זכו בעתירתם בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק, שקבע פה אחד כי "הפיטורים נעשו בניגוד לתקנות ללא שיקול דעת" וחייב את הממשלה בהוצאות המשפט. בפסק דין מנומק נקבע כי פיטורי הקצין שלמה סופר וכן יתר 13 הקצינים והשוטרים שקיבלו את הצו על תנאי נעשו, ללא כל שיקול דעת ובניגוד לתקנות שהממשלה עצמה קבעה לגבי סמכויות הוועדה לחקירת עברם של פקידי ממשלת המנדט לשעבר .בפסק הדין, שהקראתו נמשכה יותר משעה קבע-בית הדין כי המדינה תשלם את הוצאות המשפט לשוטרים העותרים.


עוד על 1949 ועל המשפט המסעיר ועל בתי המשפט, ברומן הדוקו "תל אביב קיץ קטלני". אפשר להזמין ויישלח לקוראי היתוש באוזן ללא תמורה. golavi.gold@gmail .com



9 צפיות0 תגובות
bottom of page