top of page
תמונת הסופר/תאבי גולדברג

תבור שבקולורדו או סיפור ליום האישה הבינלאומי

יום האישה הבינלאומי חל בסמיכות לתאריך מותה של "בייבי דו" תבור


בתחילת השנה שדרה הטלוויזיה הציבורית בארה"ב את טקס השבעתו של המושל החדש של קולורדו ג'ראד שולץ. מיליונר, יהודי, והומו מוצהר שנבחר ברוב קולות למושל של המדינה שמרנית לשעבר שהפכה פניה ופתחה שעריה לדעות ליברליות ללגליזציה של קנאביס ולשימור הטבע מצלקות העבר שהותירו בה כורי המתכות.


היה משהו מרגש בנאום ההשבעה על כר הדשא המושלג בינואר, בחזית בית הנבחרים בקולורדו כשלצדו ניצבים זקופים שני מרשלים במדיהם המסורתיים ומאחוריו צאצא של יושבי קולורדו הקדומים " אינדיאני" בתלבושת מסורתית שנזר נוצות צבעוניות מעטר את ראשו הסב. תותחי המשמר הלאומי הרעימו לכבוד האירוע ומקהלת גברים ונשים שוררו בעברית הללויה .


קולורדו ,טריטוריה מערבית , הנמצאת על הרי הסלע ,הצטרפה לברית בשנת 1876 והפכה לחברה מן המניין כמדינה ה-38 . עוד קודם להצטרפותה לברית הייתה הטריטוריה למוקד משיכה כאשר הבהלה לזהב המפורסמת של קליפורניה הסתיימה ב1858 וזהב שנמצא בהרי הסלע הסיט אליה כמגנט את אלפי מחפשי העושר והאושר.


גילוי המחצבים הביא גם את חברות הרכבות ,שהתחרו ביניהן על שינוע שלל המחצבים, זהב ,כסף ועופרת מהפסגות הנידחות . אגדות וסיפורים רבים נכרכו במדינה ההררית הקשוחה ובכוריה קשי היום ,שחלקם התעשרו וחלקם התרוששו, וחלקם הסב את חיפוש העושר במעבה האדמה לגידול בקר על פני האפרים המוריקים. אך דומה שהמרתק מכולם הוא סיפורו של הוראס תבור שגם התעשר וגם התרושש.


ברבע האחרון של המאה התשע עשרה ניטש מאבק כלכלי בארה"ב בין תומכי הצמדת הדולר, לבסיס מתכת הזהב ,לבין הדוגלים בבסיס מתכת הכסף. במהלך ההיסטוריה שמשו שתי המתכות הנחשקות להטבעת מטבעות ומשקל המתכת היקרה במטבע שיקף את שוויו. עם המעבר לשטרות כסף שמשו המתכות כמאגרי עושר שמכוחן הונפקו שטרי הנייר. בארה"ב התפתח מאבק פוליטי בין תומכי בסיס הזהב לתומכי בסיס הכסף .הרציו שבמאבק היה ,הצורך בהרחבת הבסיס המוניטרי והתזרימי של הכלכלה במדינות המערב החקלאיות הל ארה"ב שנזקקו לאשראי רב לפיתוחן ,כשבסיס הזהב בלבד לא אפשר זאת ואילו שימוש במתכת הכסף הזולה יותר ,אפשרה זאת .


מניע נוסף למאבק היה גילוי מרבצי הכסף הגדולים בקולורדו ודרישת הכורים, המתעשרים החדשים, שממשלת ארה"ב תתחייב לרכוש מהם את המתכת ותחזיק במרתפיה רזרבת כסף ותנפיק כנגדה דולרים צמודי כסף ולא רק זהב.


בעת ההיא נרקמת האגדה המפורסמת ביותר בהרי הרוקיס', המתרחשת בנקיקים ובמכרות בפסגות ההרים , במרחבים שבין דנוור לעיירת הכורים הצומחת לדוויל ,ממערבה .


בית הכנסת בלדוויל ,300 יהודים התגוררו בעיר המשגשגת בת 30000 התושבים בשנות המונים של המאה התשע עשרה. צילם אבי


הוראס תבור ואשתו הנאמנה אוגוסטה היו זוג נמרץ שנדד ומכר ציוד לכורים במחנות המרוחקים ביותר שבהרים המושלגים. לימים פתח הזוג הנמרץ חנות כלבו בעיירת הכורים לדוויל ששכנה בסמוך למכרות הכסף המשגשגים. כמו לוי שטראוס אבי הג'ינס שמכר בקליפורניה את האריג הקשיח לכורים והתעשר, מכר תבור כלי עבודה לכורים ובחלק מהתמורה המגיעה לו קיבל מהכורים זיכיונות בקרקע בה כרו.


המכרות בהם זכה בתמורה למכושים, חבלים וחומרי נפץ ,שהראשון שבהם נרכש תמורת שבע עשר דולר, הניבו לו מיליונים . אגדה הררית מספרת שהמכרה ממנו הפיק את רוב עשרו נפל לידיו כשכבר התעשר תבור ושמו החל ללכת לפניו ,או אז טמנו לו שני נוכלים פח. הם הציעו לו לקנות זיכיון לאדמה המכילה עפרות כסף לרוב, כביכול, לא לפני שפיזרו בשטח אבקת כסף ,תבור נפל בפח ורכש את השטח והפך לצחוק ולשנינה בכל האזור. אלא שהפלא ופלא, האיש בר המזל, למרות שנפל בפח לא נואש, הוא ציווה לכרות במקום מכרה ,ועד מהרה הסתבר שגם המכרה הזה, שלא היה אמור להפיק דבר, הפיק עושר רב.

עושרו של תבור טוב הלב פוזר בנדיבות לשיפור העיר בה התמקם- לדוויל, אותה רצה להפוך לפריז של הרי הרוקיס'. הוא הקים בה בית אופרה וספרייה ציבורית ועד מהרה הפכה לדוויל הנידחת והקרה למרכז תרבות ומסחר בת שלושים אלף תושבים. עם התעשרותו המטאורית באו גם גחמות העושר ,רדיפת נשים ופזרנות. אוגוסטה האישה השמרנית הנאמנה, לא ראתה בעין יפה את השינוי ,די היה לה בחנות הכולבו המשגשגת. לאחר גרושים מתוקשרים ויקרים בהם זיכה אותה הוראס בתשלום "מזונות" חודשי של מאה אלף דולר, נישא הוראס תבור ליפהפייה צעירה קלת דעת וטובת לב ,"בייבי דו".


בייבי דו תבור היפהפייה, הייתה לאשתו השנייה של הוראס והם היו לאחר הזוגות הנוצצים והעשירים של ארצות הברית. רכבות עמוסות עפרות כסף מהמכרות של תבור העשירו את בני הזוג מידי יום בדולרים אין ספור, ועל כן בקשתו של תבור כי טקס נשואיו יערך בבירה וושינגטון בנוכחות נשיא ארצות הברית בעת ההיא, צ'סטר ארתור [הנשכח], התקבלה ללא היסוס. הכלה לבשה שמלה שעלותה שבעת אלפים דולר וענדה ענק פנינים שהיה שייך למלכת ספרד איזבלה, ושמושכן על ידה בכדי לממן את מסעות קולומבוס.


נשיא ארה"ב הנשכח צ'סטר א.ארתור: ויקיפדיה


המכרה שהפיק את רוב עשרו של תבור היה הMatchless"" שעפרות הכסף שלו נאמדו בתשעה מיליוני דולרים.



לדוויל רחוב ראשי, שנות העשרים של המאה העשרים: דנוור פוסט


הזוג החדש היה קל דעת ופזרן , והמסיבות המפוארות שהתקיימו בביתם בדנוור היו לשם דבר בארה"ב . למרות זאת, גם לאחד שהוראס ו"בייבי דו" היו אחת מחמשת המשפחות העשירות ביותר במדינה, לא קבלה החברה הגבוהה והשמרנית של דנוור את "בייבי דו" ,הסיפורים על עברה במחנות הכורים ובברים ההרריים, לא הוסיפו לה כבוד...


ההון של תבור גדל מיום ליום, ואפשר לתבורים לבלות חייהם בבזבזנות. הוראס תבור הנדיב פתח את ארנקו להשקעות במכרות כסף נוספים ולכמה עסקאות מסוכנות שלא הניבו לו אגורה. עשר שנות השפע בין 1883 ל1893 היו לאגדת כסף מתמשכת ,אגדה שהסתיימה כבמטה קסם בשנת 1893, עם ביטול הצמדת הדולר לבסיס הכסף . "חוק שרמן" גרם בן לילה לקריסת מחיר מתכת הכסף. עושרו של תבור התנדף . הוראס תבור איבד את הונו, ובסופו של דבר פנה לעבוד תמורת שלושה דולר ליום בכדי לשמור על פרנסת משפחתו.


דבריו האחרונים של הוראס תבור לאשתו היפיפייה "בייבי דו " היו "שמרי על מכרה ה- "Matchless . בהיותו על ערש דווי, מרושש לחלוטין ,עדיין האמין שהגורל יתהפך יום אחד ואהובתו תחזיר לעצמה את העושר האבוד אם תחזיק במכרה הנטוש. תבור היפהפייה, צייתה לו בנאמנות ועברה להתגורר בבדידות בבקתת עץ ליד המכרה.


בשבעה במארס 1935,עשרות שנים לאחר שעברה להתגורר שם, דיווחו העיתונים בדנוור וכבלי הטלגרף הבזיקו לעולם, אודות הקץ הטרגי של המתבודדת בת השמונים שנמצאה קפואה בבקתתה ההררית, זו שהייתה בשנות השמונים של המאה התשע-עשרה אחת הנשים העשירות והיפות בארצות הברית .

גרושתו של הוראס, אוגוסטה, לעומת זאת, מתה שנים רבות קודם לכן כאישה אמידה.


ה"סלון" ההיסטורי בלדוויל קולורדו לא שונה מאז ועד היום צילם אבי


בית האופרה שהקים תבור בלדוויל


הנשיא טדי רוזוולט ובייבי דו תבור: ויקיפדיה


מרץ 2019 אבי גולדברג

צפייה 10 תגובות
bottom of page